O programie

Celem programu jest wczesne wykrycie zaburzeń słuchu, głosu i mowy u dzieci przystępujących do obowiązku szkolnego.
Objęcie opieką terapeutyczną dzieci z wykrytymi zaburzeniami słuchu pochodzenia centralnego.

Wzrost świadomości rodziców i środowiska szkolnego na temat potrzeby wczesnego wykrywania i terapii zaburzeń słuchu, głosu i mowy u dzieci w wieku szkolnym.

Okres Realizacji:1.07.2019 – 31.12.2021

Populacja objęta badaniami

  • Dzieci z pierwszych klas szkół podstawowych z terenu woj. lubelskiego (ok. 32 000 dzieci)
  • Liczba szkół – ok. 1960

Warunek udziału w Programie

  • Zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka na udział w badaniach

Organizacja i terminy badań przesiewowych

  • I etap – rok szkolny 2019/2020
  • II etap – rok szkolny 2020/2021
  • Badania będą wykonywane na terenie szkół podczas zajęć lekcyjnych

Osoby prowadzące badania

  • Przeszkoleni, certyfikowani badacze (audiolodzy, logopedzi)

Urządzenia do badań

  • Audiometry przesiewowe wyposażone w testy centralne, test mowy i głosu z możliwością przesyłania wyników do centralnej bazy danych

Realizatorzy Programu

  • Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Lublinie
  • Uniwersytet im. M. Curie-Skłodowskiej
  • Industi sp. z.o.o

Organizacja Programu

  • kierownik Programu – prof. dr hab. Grażyna Mielnik-Niedzielska,
  • koordynator Programu – mgr inż. Adam Piłka
  • koordynatorzy merytoryczni – prof. dr hab. Grażyna Mielnik-Niedzielska, prof. dr hab. med. Krzysztof Kochanek, prof. dr hab. Marek Kurkowski, prof. dr hab. Tomasz Woźniak
  • koordynatorzy regionalni (osoby wskazane do współpracy w programie przez urzędy miast i gmin)
  • koordynatorzy szkolni (osoby do współpracy w programie wskazane przez dyrekcje szkół)

Zakres badań

  • ankieta audiologiczna, logopedyczna i foniatryczna
  • audiometryczne badanie słuchu w zakresie częstotliwości 500-8000 Hz
  • audiometryczne testy do wykrywania zaburzeń centralnych słuchu
  • test wykrywania zaburzeń głosu
  • test wykrywania zaburzeń mowy

Szkoły objęte programem

Mapa