O programie
Celem programu jest wczesne wykrycie zaburzeń słuchu, głosu i mowy u dzieci przystępujących do obowiązku szkolnego.
Objęcie opieką terapeutyczną dzieci z wykrytymi zaburzeniami słuchu pochodzenia centralnego.
Wzrost świadomości rodziców i środowiska szkolnego na temat potrzeby wczesnego wykrywania i terapii zaburzeń słuchu, głosu i mowy u dzieci w wieku szkolnym.
Okres Realizacji:1.07.2019 – 31.05.2022
Populacja objęta badaniami
- Dzieci z pierwszych klas szkół podstawowych z terenu woj. lubelskiego (ok. 32 000 dzieci)
- Liczba szkół – ok. 1960
Warunek udziału w Programie
- Zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka na udział w badaniach
Organizacja i terminy badań przesiewowych
- I etap – rok szkolny 2019/2020
- II etap – rok szkolny 2020/2021
- Badania będą wykonywane na terenie szkół podczas zajęć lekcyjnych
Osoby prowadzące badania
- Przeszkoleni, certyfikowani badacze (audiolodzy, logopedzi)
Urządzenia do badań
- Audiometry przesiewowe wyposażone w testy centralne, test mowy i głosu z możliwością przesyłania wyników do centralnej bazy danych
Realizatorzy Programu
- Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Lublinie
- Uniwersytet im. M. Curie-Skłodowskiej
- Industi sp. z.o.o
Organizacja Programu
- kierownik Programu – prof. dr hab. Grażyna Mielnik-Niedzielska,
- koordynator Programu – mgr inż. Adam Piłka
- koordynatorzy merytoryczni – prof. dr hab. Grażyna Mielnik-Niedzielska, prof. dr hab. med. Krzysztof Kochanek, prof. dr hab. Marek Kurkowski, prof. dr hab. Tomasz Woźniak
- koordynatorzy regionalni (osoby wskazane do współpracy w programie przez urzędy miast i gmin)
- koordynatorzy szkolni (osoby do współpracy w programie wskazane przez dyrekcje szkół)
Zakres badań
- ankieta audiologiczna, logopedyczna i foniatryczna
- audiometryczne badanie słuchu w zakresie częstotliwości 500-8000 Hz
- audiometryczne testy do wykrywania zaburzeń centralnych słuchu
- test wykrywania zaburzeń głosu
- test wykrywania zaburzeń mowy
Województwa objęte programem
